UK Alive! - Reisverslag uit Goole, Verenigd Koninkrijk van Ruth Vonken - WaarBenJij.nu UK Alive! - Reisverslag uit Goole, Verenigd Koninkrijk van Ruth Vonken - WaarBenJij.nu

UK Alive!

Blijf op de hoogte en volg Ruth

20 Juli 2012 | Verenigd Koninkrijk, Goole

Amsterdam Schiphol Airport, Gate D6, direction Humerside. Samen met Pleun, financial controller van de DFG, reizen we op woensdagochtend 18-07 naar de productie site in Newport (bij Hull). Aangezien de verschillende sites verspreid liggen werd een huurauto geregeld. Exciting! Eerste keer links rijden!! Behoorlijk wennen hoor ;)

Door John, facility manager, werd ik hartelijk ontvangen en uitgebreid rondgeleid. Wat mij direct opviel zijn de uitgebreide veiligheids-, controle- en kwaliteitssystemen. Denk bijv. aan een fingerprint systeem om toegang te krijgen tot de site, speciale werkkleding en kleuren die gebruikt worden voor verschillende functies op de werkvloer.
Met Lindsay, site manager, bezochten we een aantal supermarkten om te bekijken hoe de boeketten en planten in het schap staan. De dag werd afgesloten met een fotosessie. Professioneel wordt de gehele precona (bak/emmer waarin de bloemen staan) en de afzonderlijke boeketten gefotografeerd. Zowel voor- en zijaanzicht met label en prijs worden in beeld gebracht.

Op donderdag 19-07 mocht ik een dag meelopen bij JZ Flowers, een ander dochterbedrijf van DFG. JZ Flowers voorziet de UK retail markt ook van bloemen en boeketten. Jelle Zwemstra,introduceerde mij in zijn bedrijf. Mijn dag bestond uit 12 speeddates met alle verschillende functiemanagers van het bedrijf. Van HR, planning, marketing analist, buyers zowel van bloemen als van packaging, commercial analist, twee sales accountmanagers, financial manager, quality/health/safety/energy manager, shopfloor manager. Samen verlieten we twaalf uur later, met een overdosis aan informatie en ervaringen, voldaan de site. Wat een enerverende dag! Allemaal zeer gemotiveerde en enthousiaste werknemers en prettige werksfeer.

Even terug naar shopfloor manager Henry die al 12 jaar werkzaam is bij JZ Flowers. Elke dag is het voor hem weer een challenge ‘to get the job done’. De lijnwerkers beginnen vroeg met werken maar weten vooraf niet hoe laat ze klaar zijn omdat gedurende de dag orders nog kunnen veranderen. Maar Henry motiveert en blijft sharp.

Vrijdag weer terug naar Intergreen bij Newport. Helaas arriveerde ik met wat vertraging omdat ik de afslag op autoweg gemist had. De volgende keer toch maar weer de TomTom aan.
Na een interessante intro bij de printroom, waar labels en verpakkingen bedrukt worden, werd mij weer duidelijk hoe belangrijk controles zijn. Bedenk dat ieder label door vier mensen gecheckt wordt op barcode, juiste prijs per boeket, passende hoes, correcte datum, garantie dagen en ga zo maar door. Pas hierna kan de linemanager ze ophalen om er vervolgens door zijn lijnwerkers weer boeketten in te laten verpakken. De Newport site heeft ook een ‘vase life room’; hier wordt een sample van iedere boeketlijn in de winkelsituatie en thuissituatie nagebootst. Iedere dag wordt er van ieder boeket en van iedere bloem in het boeket een beschrijving gemaakt. Zo kan gecheckt worden of de garantie ook overeenkomt met wat aan de klant beloofd wordt. De dag werd afgesloten met Sonia die mij meenam in haar wereld als hoofd van de line supervisors van de hand made boeketten. Centrale, maar hectische job, van hot naar her door de site en Sonia heeft overal weet van!

Zaterdag wordt mijn eerste dag aan de productielijn, dan ga ik zelf boeketten draaien…. ben heel benieuwd!!!